Részletek egy erdélyi színésznő lehallgatási dossziéjából

Obiectiva Theodora

"Mintha egy csodálatos kristálygömbbe tekintene az ember" - Török-Illyés Orsolya az Obiectiva Theodoráról

2020. január 22. - vferi

header.jpg

A Tilos Rádió most vasárnap délután öttől sugározza Hajdu Szabolcs és Török-Illyés Orsolya különleges hangjátékát, az Obiectiva Theodorát. Az Ernelláék Farkaséknálból ismert színésznő elmeséli a mű születésének kalandos történetét.

2014 januárjában felhívott telefonon egy régi ismerősöm, aki mostanában a Ceausescu éra titkosrendőrségi anyagait kutatja, hogy véletlenül a kezébe került a Bukaresti Történeti Levéltárban (CNSAS) édesanyám megfigyelési dossziéja. Nagyon érdekes anyag, mondta, érdemes lenne megnézni, de csak családtagoknak engedélyezik a teljes hozzáférést.

Édesanyám, Illyés Kinga, a 70-es 80-as évek ikonikus színésznője volt, az erdélyi magyar értelmiség meghatározó alakjai közé tartozott, önálló szépirodalmi estjeivel bejárta a világot, ami abban az időben kuriózumnak számított. Lakása kultikus találkozó- és menedékhely volt, éjszakákba nyúló csöndes beszélgetések, részeg tivornyák, botrányok, titkos szerelmek helyszíne. Egymásnak adták a kilincset a kor híres írói, költői, képzőművészek, a későbbi politikusok, színészek, egyetemisták, színészhallgatók. Bizonyosan sejtette, hogy valamilyen formában megfigyelik, hiszen, mint a dossziékból kiderül, többször is megpróbálták beszervezni, de ő maga soha nem kérte ki ezeket az dokumentumokat. Azt a legparanoidabb fantáziáiban sem gondolta volna, milyen részletességgel őrződött meg az élete.

kinga.jpg
Illyés Kinga

 

Elutaztam Bukarestbe és bementem a CNSAS-hoz, hogy kikérjem és tanulmányozzam az anyagot. Nem csak én, de az ott dolgozók is meglepődtek, amikor kihozták a méteresen tornyosuló irathalmot, a nyolc vaskos dossziét, közel 3000 oldalnyi, javarészt kézzel írt, román nyelvű dokumentációt. A dossziét 1968-ban nyitották, 1989 szeptemberében szakad meg, és ebben az intervallumban a falakban és a telefonban elhelyezett poloskáknak köszönhetően szinte mindent rögzítettek, ami a lakásban történt, néha teljes éveket pillanatról-pillanatra.  Mintha egy csodálatos kristálygömbbe tekintene az ember, a múlt ködhomályától mentes, tűéles képen tűnik elő a 70-es 80-as évek Romániája, ez a színes, izzó erdélyi közösség, mint egy áttetsző csepp, és benne a tenger - az egész akkori társadalom.

A megfigyelésre okot adó indokok elsősorban a külföldiekkel való kapcsolattartás, nacionalizmus, irredentizmus, kémkedés, az értelmiség befolyásolása, a szocialista eszmék elleni propaganda gyanúja. Láthatóan a Securitátenak minden momentum fontos volt, hiszen zsarolásra alkalmas fogást kerestek a „célszemélyen”, ezért nem tettek kivételt „kis” és „nagy” ügy között. Szorgalmasan rögzítettek, lejegyeztek, aztán minden magyarul elhangzó dialógust lefordítottak románra. Így lehetséges az, hogy rengeteg mikroszituáció megőrződött, jelentéktelennek tűnő létezéshelyzetek, hétköznapi beszélgetések, szerelmi együttlétek a legintimebb részletességgel, de drámai konfliktusok is, forgatókönyvekre jellemző dialógus szisztémával, emberi portrék, monológok, hazudozások, árulások, lelepleződések, magány, megoldhatatlan emberi ügyek éveken át húzódó repetitív ismétlődései, amiből a lehető  legtermészetesebb dramaturgiával bontakozik ki egy emberi életszakasz.

theodora-foto.png
Részlet Illyés Kinga megfigyelési dossziéjából

 

A Securitate száraz, tárgyilagos nézőpontjának köszönhetően objektív képet kapunk erről az szűk értelmiségi közösségről, amelyet egyre jobban jár át a paranoia és a bizalmatlanság levegője. A kezdeti viszonylagos felszabadultságot, befelé fordulás, elnémulás követi. A dossziék a lehallgatott beszélgetéseken kívül tartalmazzák még a besúgók jelentéseit, a Securitate intézkedési terveit, utasításait, a felbontott leveleket az ügynökök kommentárjaival, stb.

Elkértem a dossziék szkennelt másolatát, amit pár hónappal később meg is kaptam, és elkezdtem feldolgozni ezt az óriási anyagot. Nem kellett sok idő ahhoz, hogy felismerjem, hogy ez a különös irathalmaz nemcsak kordokumentumként érdekes, hiszen helytől, kortól, politikától független, egyetemes emberi helyzetek sorát tartalmazza, de az elnyomó hatalom és az autonóm személy konfliktusának lélektanát körülrajzolja.

felvetel.jpg
Török-Illyés Orsolya, Hajdu Szabolcs és Hajdu Lujza a rádiójáték felvétele közben

 

A dossziék alapján férjemmel, Hajdu Szabolccsal elkezdtük egy verbatim dokumentumdráma kidolgozását, amely bizonyos mértékű átszerkesztéseket leszámítva, teljes egészében a lehallgatási dossziékat követi, változtatás nélkül. A 20 éves periódusból két év történéseit emeltük ki, amely többek között magában foglalja a „Theodora” fedőnevű célszemély első férjével való viharos kapcsolatát és tőle való elválást, egy színházi előadás viszontagságos létrehozását, új szerelmének feltűnését és születendő gyermekének történetét.

Török-Illyés Orsolya

Az Obiectiva Theodora című hangjátékot január 26-án vasárnap 17 órától lehet meghallgatni a Tilos Rádióban (Budapesten FM 90,3, mindenütt tilos.hu). A műsor Facebook-eseményét itt találod.

A bejegyzés trackback címe:

https://obiectivatheodora.blog.hu/api/trackback/id/tr6515420998

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.